HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Bluu

Full Circle Magazin

Ubuntu

Címkék

Open(ACG)L

2009.03.31. 16:56 h4x00r

mióta részletesebben ( érsd napi szinten ) használom a linuxot, egyre jobban foglalkoztatnak a nyílt forrású dolgok. ezek közül is különösen a játékok és az azok fejlesztésével kapcsolatos egyéb dolgok. így akadtam rá egyszer az opengl-re. egy másik játékkal való ismerkedés kapcsán pedig az openal-re. és ami még érdekesebb, és ez még új dolog is, ma olvastam róla először, az opencl!

megpróbálom a gondolataimat összeszedni ezzel a három dologgal kapcsolatban és azokat írásos formába önteni! nem akarok nagyon bele bonyolódni, főleg azért sem mert én magam is csak felületesen ismerem őket. inkább csak érdekességként, és hogy lássuk, hogy mégis meik mire való.
remélem sikerülni fog. :D

OpenAL
Open Audio Library

Történet:
openal-t a loki sofware fejlesztette, hogy megkönnyítse a saját dolgát a windows-os játékok linuxos átiratának készítésekor. azóta a cég megszűnt, ám az openal tovább fejlődött. a projectet átvette a creative és apple-os támogatással tovább fejlesztik azóta is.

az api legnagyobb előnye, hogy nagyon könnyen programozható és megvalósítható vele a térhatású, 3d hangefektek is.

hol található meg:

meglepődtem mikor azokat a játékokat kerestem, amiben openal fut, ugyanis az id tech 3-4 re épülőkbe ez a technológia van beépítve. ide tartozik pl a doom3
de említhetnénk az unreal engine 2-3 at is! ezek közül pedig a leghíresebb talán az unreal 2, vagy unreal tornament 2003-2004

egyéb, nyílt forrású fejlesztésekbe is természetesen beleépítették már, ilyen fejlesztés pl a blender ( igen, tudom, hogy ez 3d szerkesztő, de van egy saját játék motorja )

OpenCL
Open Computing Language

Történet:
az opencl a legfiatalabb project a 3 közül, ugyanis 2008-ban indította útjára az apple az intellel, az amdvel és az nvidiával karöltve! ezért talán nem meglepő, hogy a mac os x 10.6-ba már bele is került ezen új programozási nyelv támogatása.

a project célja egy oan programozási nyelv megalkotása, amivel könnyen lehet több processzort kihasználó alkalmazásokat írni. nem csak a dupla ( vagy 4, vagy annál több ) magos procikat akarták jobban kihasználni, hanem akár még a gpu-kat ( a grafikus kártyák processzorát ) is be lehetne vonni egy-egy számítás igényes alkalmazás végrehajtására.

hol található meg:

opencl annyira új még, hogy jóformán csak egy-két techdemo ként van jelen....

OpenGL
Open Graphics Library

Történet:
a Silicon Graphics által kifejlesztett apit kell talán a legkevésbé bemutatni. grafikai megjelenítés a fő feladata az egyszerű 3d-s tárgyaktól a bonyolult alakzatokig.

jelenleg a 3.1-es verziónál tart, amit egyenlőre a nagyobb grafikus kártya készítő vállalatok, még csak most kezdenek el támogatni.

hol található meg:

most inkább a kérdés, hogy hol, nem? :D
aki linuxozok az tuti, hogy opengl-t használ, mind a gtk+, mint a qt alapjait ez az api szolgálja. de rengeteg játékban is szerepet kapott már, pl a diablo II

nos ez inkább csak vázlatos ismertetés volt, de mint mondtam, egyenlőre én is csak távoli csodáló vagyok, és egyikbe se mélyedtem bele annyira, hogy részletesebben nyilatkozni tudnék róla. opanal-ről érthető módon nem találtam youtube videót :D

keresgéltem még arról, hogy meik jobb a direcx vagy az opengl. de erről sem találtam semmi meggyőzőt. aki csak win-re akar programozni, annak valszeg egyszerűbb a directx, aki meg multiprogramozásra adja a fejét, annak meg ott az opengl. ám az is igaz, hogy wine alatt is elfutnak a directx-es alkalmazások. szép dolgokat lehet mind a kettőben előállítani, főleg most a directx 10-ben és az opengl 3.1-ben.
nagy különbség a kettő között, hogy míg opengl "csak" a grafikus megjelenítésért felelős függvényeket tartalmazza, addig a directx-ben többek található hang és hálózati rész is. ám hangra nemrég néztük az openal-t és szerintem hálózat kezelésre is lehetne találni megfelelő alternatívát ( csak rákerestem, hogy open network library és kaptam pár találatot... )

( viszont amin nagyon jót nevettem opengl régebb óta van jelen és "csak" a 3-as verziónál tart, ezzel szemben direcx már a 10-esnél :D )

Szólj hozzá!

Címkék: elmélkedés

A bejegyzés trackback címe:

https://h4x00r.blog.hu/api/trackback/id/tr701037735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása